Здавалка
Главная | Обратная связь

Ларских М. В. Формирование конструктивного перфекционизма педагога/ Диссертация по специальности «Педагогическая психология » 2011 г. 204 стр.



 

Акгуальность исследования. Социально-экономические изменения, происходящие в обществе, обусловливают проблематику стрессоустойчиво-сти и психологического здоровья человека. По признанию отечественных специалистов, педагогическая деятельность является одним из наиболее стрессогснных видов профессиональной деятельности (Н.Е. Водопьянова, P.M. Грановская, JI.M. Митина и др.), и вопрос о психологической поддержке педагогов становится весьма актуальным. В современной ситуации динамических изменений в образовательном процессе, постоянных поисках новых методов и технологий в системе образования и общей нестабильности в обществе на первый план выходит проблема сохранения психологического здоровья работников образовательной сферы.

Главной составляющей продуктивной профессиональной деятельности педагога, качества образовательного процесса является психологическое здоровье, которое детерминирует решение комплексных задач воспитания здоровой и всесторонне развитой личности, гармоничное взаимодействие педагога с учениками, коллегами, родителями (Т.В. Башкирева, О.С. Васильева,

 

 

http://www.dissercat.com/content/formirovanie-konstruktivnogo-perfektsionizma-pedagoga

 

19. Бебуришвили А. А.Юношеские депрессии со сверхценными симптомокомплексами в рамках пубертарной динамики расстройства личностиДиссертация по специальности «Психиатрия» 209 г. 227 стр.

 

Необходимость изучения юношеских депрессий со сверхценными симптомокомплексами в рамках динамики расстройства личности (PJI) определяется важностью на современном этапе развитияпсихиатрии последовательного рассмотрения не только общих вопросов психопатологии и возрастных особенностей отдельных синдромов, вариантов их квалификационной оценки, но и закономерностей их сочетания в рамках определенной нозологии в кризовые периоды для уточнения вопросов патогенеза таких специфических возрастных состояний, а также создания четких диагностических и терапевтических алгоритмов, применимых в клинической практике. Изученные состояния заслуживают отдельного рассмотрения в связи с тем, что в этих случаях полиморфная клиническая картина динамики расстройства личности в юности в виде депрессий сосверхценными симптомокомплексами, с одной стороны, имеет сходство с нормальными пубертатнымипроявлениями, с другой - с психопатоподобным дебютом эндогенных и аффективных заболеваний (Сухарева Г.Е., 1925, 1935; Пантелеева Г.П., 1965; НаджаровР.А., 1977; Курашов А.С., 2002; Мазаева Н.А., Кравченко Н.Е., 2006; Цуцульковская М.Я., 1986, 1999, 2007; Gowers S.G., 2001; Rosner R., Joshi T.P., Salpekar J.A., 2003), что может привести к неверной диагностической, терапевтической и прогностической оценке, неадекватному решению экспертных вопросов.

 

http://www.dissercat.com/content/yunosheskie-depressii-so-sverkhtsennymi-simptomokompleksami-v-ramkakh-pubertarnoi-dinamiki-r

 

20. Гаранян Н.Г. Перфекционизм и психические расстройства (обзор зарубежных эмпирических исследований) // Терапия психических расстройств. – 2006. - № 1. – С. 23-31.

Актуальность темы связана с ростом заболеваемости депрессивными и

тревожными расстройствами в общей популяции и их тяжелыми

последствиями. По уровню распространенности они занимают первое место

среди психических расстройств: ими страдают до 30% пациентов,

обращающихся в общемедицинские учреждения, и 10-20% лиц в общей

популяции, при этом 4% из них страдают хроническими формами данного

типа патологии (H. Wittchen, 2005; H. Akiskal, 1993; A. Frances, L. Donovan,

1998). Сопряженная с этими расстройствами утрата трудоспособности и

значительные затраты на лечение весьма ощутимы для бюджета (T. Dehue,

2009). Депрессивные и тревожные расстройства служат факторами риска

развития разных форм химической зависимости (Ж. Шиньон, 1993;

H. Wittchen, 2005; А.Г. Гофман, 2002), утяжеляют течение сопутствующих

соматических заболеваний, сопряжены с повышенной смертностью

(В.Н. Краснов, Т.В. Довженко, 2003; А.Б. Смулевич, 2003; О.П. Вертоградова

2004; Т.В. Довженко, 2008). Депрессивные расстройства также являются

главным фактором суицидов, по числу которых наша страна занимает одно из

первых мест в мире (В.Ф. Войцех, 2004). Неблагоприятной тенденцией

становится увеличение доли молодых пациентов в общем числе больных,

страдающих тревожными и депрессивными расстройствами (Н.Е. Кравченко,

2007). Этот комплекс обстоятельств создает серьезную проблему не только для

здравоохранения, но и общества в целом

http://www.psy.msu.ru/science/autoref/doc/garanyan.pdf\

 

ЗАРУБЕЖНЫЕ АВТОРЫ

1. Flett G.L., Hewit P.L.Perfectionism and maladjustment: An overview of theoretical, definitional, and treatment issues

To our knowledge, this special issue on the cognitive and treatment

aspects of perfectionism is the first special issue on perfectionism to ever

appear in a journal. It is most fitting that this special issue appears in

the Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy given

the extensive contributions of Albert Ellis to our understanding of

dysfunctional perfectionism (see Ellis, 1957, 1962, 2002). Ellis identified

irrational beliefs involving perfectionism (i.e., I must be perfect in order

to be worthwhile) as playing a significant role in a wide variety of personal adjustment problems, including anxiety and depression, as well as

in interpersonal problems (see Ellis, 2002). Over the years, research and

theory on REBT has emphasized the inextricable link between perfectionism and a number of core themes, including the irrational fear of

failure, the role of conditional acceptance of the self and others in psychological problems, the pitfalls of thinking that a person must achieve

at an exceptionally high level in order to be worthy of affection and

respect, and, in general, the irrational pursuit of extreme, unrealistic

goals.

http://hewittlab.psych.ubc.ca/pdfs/2004fh.pdf

 

 

2. O'Connor R.C. The relations between perfectionism and suicidality: A systematic review

Since the 1980s, there has been a 300 percent increase in the number of

published papers on perfectionism. Given the inconsistent findings in the literature, this systematic review examines, for the first time, the nature of the relationship between perfectionism and suicidality. To this end, the three main psychological and medical databases (PsychInfo 1887–May 2006, Medline 1966–May 2006

and Web of Knowledge 1981–May 2006) were searched. Twenty nine papers of

perfectionism and suicidality were found. There is considerable evidence that selfcritical evaluative concerns perfectionism (i.e., socially prescribed perfectionism,

self-criticism, concern about mistakes, and doubts about action) is correlated with

suicidality. The methodological implications for future research are examined. In

addition, the clinical implications for treatment and how these findings relate to

the current conceptual debate on the nature of perfectionism are discussed.

http://www.psychology.stir.ac.uk/documents/profile-documents/rory-o-connor/SLTB698-714.pdf

 

 

3. Hamachek D.E. Psychodynamics of normal and neurotic perfectionism

 

Discusses the characteristics, antecedents, and behavioral symptoms of normal and neurotic perfectionism. Normal perfectionists set realistic standards for themselves, derive pleasure from their painstaking labors, and are capable of choosing to be less precise in certain situations. Neurotic perfectionists, on the other hand, demand of themselves a usually unattainable level of performance, experience their efforts as unsatisfactory, and are unable to relax their standards. The development of neurotic perfectionism tends to occur in 1 of 2 kinds of emotive environments: (a) nonapproval or inconsistent approval in which parents fail to establish explicit performance standards for the child, or (b) parental expressions of conditional positive approval far exceed those of unconditional positive approval. Normal perfectionism tends to develop through either positive modeling (the close identification of the child with an emotionally important person) or negative modeling (the child rejects the behavior of an emotionally important person). Some symptoms describe both normal and neurotic perfectionists, but neurotic perfectionists experience them with greater intensity and for a longer duration. Four specific goals are stated which have proven useful in helping clients to change their neurotic perfectionism. (PsycINFO Database Record (c) 2012 APA, all rights reserved)

http://psycnet.apa.org/?&fa=main.doiLanding&uid=1979-08598-001

 

4. Rich Gilman, Jeffrey S. Ashby «Multidimensional perfectionism in a sample of middle school students: An exploratory investigation» Psychology in the Schools Volume 40, Issue 6, pages 677–689, November 2003

Abstract

In this exploratory study, 185 middle school students were administered the Almost Perfect Scale-Revised and the Behavioral Assessment System for Children-Self Report. Self-reported grade-point average was also obtained. Students who established high personal standards but nonetheless recognize their limitations (adaptive perfectionists) reported significantly higher (i.e., more positive) scores on a number of academic, intrapersonal, and interpersonal variables. However, the perceived inability for some students to consistently meet their high standards (maladaptive perfectionists) was significantly and negatively related to perceptions of school and family relationships, and greater emotional distress. Implications of these findings and future research and clinical suggestions are provided. © 2003 Wiley Periodicals, Inc. Psychol Schs 40: 677–689, 2003.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/pits.10125/abstract

5. Danielle A. Einstein, Peter F. Lovibond, Jonathan E. Gaston

«Relationship between Perfectionism and Emotional Symptoms in an Adolescent Sample»







©2015 arhivinfo.ru Все права принадлежат авторам размещенных материалов.