At the Greengrocer's
Greengrocer: Good morning, Mrs. Daisy. How are you this morning? Mrs. Daisy: Fine, thanks. And how are you? Greengrocer: I'm having a little trouble. Some of my supplies aren't here yet. So I don't have tomatoes and peppers. Mrs. Daisy: Oh, that's a shame. Will you have some later? Greengrocer: Oh, yes, they will be delivered in the afternoon. I'll save them for you. Mrs. Daisy: Thanks. It's very kind of you. And now I'll take a bag of potatoes, a couple of beets and some carrots. Greengrocer: All right. Notice the fruit we've got today. The peaches are very good. Mrs. Daisy: The peaches do look good. What do they cost? Greengrocer: Peaches are quite cheap this time of the year. Thirty pence a pound. Mrs.Daisy: That's a real bargain. I'll take three pounds. Greengrocer: Okay. Now, what else? Mrs. Daisy: Well, that's all for today. How much do I owe you? Greengrocer: That's four pounds seventy five pence. Here's your change from your five pound note — twenty five pence. Mrs. Daisy: Thank you. Good-bye. Greengrocer: Good-bye, Mrs. Daisy. Thanks a lot. II. Pick out from the three dialogues sentences, which denote the shop assistants' a) greeting their customers, b) offering goods, c) telling the price of goods. III. Pick out from the three dialogues sentences, which denote the customer's a) greeting shop assistants, b) telling what they need, c) asking about the price. IV. Make up your own dialogues and enact them in class. Exercise 23 Translate into English. 1. Покупать продукты в супермаркете очень удобно: все покупки можно сделать одновременно. 2. Супермаркеты оборудуют таким образом, чтобы покупатели проходили мимо большого количества полок и видели широкий ассортимент продуктов. 3. В супермаркетах Великобритании цены на товары проставлены очень отчётливо и, как правило, в конце стоит число 99. 4. Рядом с нашим домом есть все магазины: мясной, молочный, овощной, рыбный, а также бакалея и булочная. 5. Я никогда не составляю список продуктов, когда собираюсь идти в магазин, но всегда планирую, в какие магазины я зайду. 6. Когда мы с подругой приходим в супермаркет, я беру корзину, а она — тележку. У нас разный стиль: я покупаю только то, что мне нужно; а она — всё, что красиво упаковано. 7. Натуральные продукты питания предпочтительнее консервированных и замороженных, хотя могут стоить дороже. 8. У кассира не было сдачи с крупной купюры, и пришлось ждать, пока расплатится следующий покупатель. 9. Лучше не покупать продукты по сниженной цене: они могут быть просрочены. 10. Мой сосед — старый холостяк. Он всегда покупает одно и то же: буханку хлеба, десяток яиц, пару килограммов картофеля и пару банок мясных консервов. 11. Когда есть деньги, я покупаю что-нибудь повкуснее — хороший кусок мяса, салями, банку шпрот, кусочек ветчины, коробку шоколадных конфет, банку болгарских огурчиков. Потом устраиваю пир. 12. Больше всего я не люблю стоять в очереди, поэтому стараюсь пройти через экспресс-кассу. 13. Уже стоя у кассы, она вдруг вспомнила, что забыла купить молока, и пошла назад к прилавку с молочными продуктами. 14. Кассир сидела за кассовым аппаратом и наблюдала за тем, как покупатель выкладывал продукты на ленту конвейера. 15. Очередь двигалась очень медленно, потому что у всех были груды покупок. Exercise 24 In five minutes write what you buy often and seldom. Compare what you have written with the lists of other students. Discuss the results and try to classify your classmates by putting them in certain categories of shoppers. You can give the names to these categories yourselves. ► Patterns: 1) I often buy bread, ... I seldom buy caviar, ... 2) In my opinion, Kate is a careless shopper, because ... Exercise 25 Work in groups. Each group should make up a list of products which people usually buy at the age of ten. fifteen, thirty, fifty, seventy. Compare your lists and discuss them agreeing, adding details or criticizing. ► Use: I completely agree that.. I'm not sure that... There is no doubt that... I really doubt that... I also have the idea that I utterly disagree that Who would argue that... I don't think that... Exercise 26 Discuss the following points in class. 1. What is preferable for you — to buy food in a big supermarket or in small shops? Why? 2. Where are the best shops for food in your city or town? 3. Speak about foodstuffs sold in your shops. Say whether they are shipped in or grown locally; say which are expensive and inexpensive; say what foodstuffs which you might have seen in the shops abroad are not sold in this country. 4. Do they sell foodstuffs under the counter nowadays? What kind of goods can those be? 5. Do you pay attention to the brand name when you buy food? If not, how do you make your choice? 6. What is your personal style of shopping for food? Do you buy at once or do you take your time to look around for lower prices? 7. How often do you buy very expensive foodstuffs? What kind of products are those? When does it happen? Exercise 27 Match the English idioms in the left columnn with their Russian equivalents in the right column. 1. to put a hole in one's pocketbook А. любой ценой 2. to go to pot В. сбыть с рук 3. to go for a song С. ни за какие деньги 4. at all costs D. обойтись в копеечку 5. to jack up the price Е. вылететь в трубу 6. to flood the market F. пойти за бесценок 7. to feather one's nest G. быть не по карману 8. not for love or money Н. платить втридорога 9. to cost a pretty penny I. нагреть руки 10. to pay through the nose J. наводнить рынок 11. to get something off one's hands К. набить цену Exercise 28 Highlight the meanings of the English proverbs and make up situations to illustrate them. 1. Forbidden fruit is sweet. 2. Tastes differ. 3. Honey is sweet but the bee stings. 4. Take it or leave it. Exercise 29 Translate the following quotations into Russian and comment upon them. 'The public buys its opinions as it buys its meat, or takes in its milk, on the principle that it is cheaper to do this than keep a cow. So it is, but the milk is more likely to be watered.' Samuel Butler 'Creditors have better memories than debtors.' Benjamin Franklin 'Necessity never made a good bargain.' Benjamin Franklin 'England is a nation of shopkeepers.' Napoleon I 'If a continental greengrocer asks 14 schillings (or crowns, or franks..., or whatever you like) for a bunch of radishes, and his customer offers 2, and finally they strike a bargain agreeing on 6 schillings, francs, roubles, etc., this is just the low continental habit of bargaining.' George Mikes Exercise 30 Role Play "Organising a Party". Setting: 1) A university refectory, where the students distribute duties to make purchases. 2) A supermarket. Situation: You decide to celebrate some holiday or just organise a party at someone's home. Everyone will have to bring something for the table and later you'll cook together. Enact buying things in a shop. Elaborate the situation yourselves. Fancy that you've left money at home or there are no goods you need on sale or you forget something at the last instant. Characters: Card I — Molly, the girl, who is going to organise it all. She decides who should buy things and says what you will need them for. Card II — Sally, the assistant who serves you in the shop you choose. Card III—IV — Bob and Rob, boys who will buy heavy things in the shop. CardV-X - Nelly, Kelly, Dolly, Polly, Lilly, Tilly, tree pairs of students who walk around the supermarket and discuss what they have to buy. Card XI — Penny, the cashier at the till. WRITING Exercise 1 Learn the spelling of the italicized words from Introductory Reading and the words from exercise 1 on page 120. Prepare to write a dictation. Exercise 2 Translate into English in writing. A. Мы быстро привыкли к нашей новой жизни. Всё так просто в этом микромире! Не надо ходить в магазин и стоять в очередях — здоровенная женщина в белом фартуке, которая могла бы сойти за английскую бонну, если бы не вес под сто килограммов, каждый день разгружает на кухне огромную корзину со свежайшими продуктами. (...) Поскольку мне очень неловко жить за счет советской власти (...), я решаю ходить за покупками сама. В первый же день я обалдеваю от выбора продуктов в ближайшем магазине. Сначала я даже подумала, что это случайный завоз или что директор устроил спектакль для ревизора. Но и через неделю выбор оставался таким же богатым. Каждый день я нахожу в магазине свежие яйца, колбасу, вполне приличное мясо на котлеты, копченую рыбу, даже крабов. В. У меня возникает мысль заглянуть в продуктовый магазин. Во-первых, мне надо пройтись, а во-вторых, я хочу купить кое-какие продукты — хлеб, сыр, масло, а может, мне повезёт, и по счастливой случайности здесь окажутся апельсины, какие-нибудь перемороженные куры или даже батон колбасы с чесноком, которую ты так любишь и которую вдруг выбрасывает на прилавки Главное управление торговли, когда у хозяек не остается ничего, ну буквально ничего, что бы можно было подать к столу. (...) Этот магазин самообслуживания совсем новый, но полки уже в безобразном состоянии, а у корзин осталось по одной ручке. Редко лежащие продукты завернуты в противную толстую серую бумагу, на которой фиолетовыми чернилами помечена цена. Это — мой первый поход в магазин в новом районе. Я покупаю кое-что из продуктов и становлюсь в очередь в кассу. У меня пять пакетов разных размеров. Я плачу и собираюсь уже уходить, но тут контролёрша на выходе заставляет меня открыть сумку, вынимает оттуда все мои покупки и потрясает каким-то свёртком. Какой ужас — у меня оказался лишний кусок сыра на двадцать восемь копеек, который кассирша не пробила! (...) Я робко говорю, что кассирша забыла пробить, что ничего страшного не произошло, я сейчас доплачу... (...) Женщин это приводит в бешенство. (М. Влади. «Владимир, или прерванный полет») Exercise 3 Write a short essay on one of the following topics. 1. Buying Delicacies Gives the Greatest Pleasure When One Hasn't Got Enough Money. 2. Shopping for Food — a Boring Routine or a Revealing Experience? 3. Why I Always Buy Food in the Same Place. 4. The Main Principles I Observe When I Shop for Food. 5. Why Men and Women Have Different Styles of Shopping for Food. Note: Punctuation (continued from page 82). A colon is put: 1) before an enumeration (e.g. The reasons are as follows: we haven't prepared well enough, the circumstances are unfavourable and there is no help); 2) between clauses when the second clause is an explanation or an extension of the first one (e.g. Some things we can, and others we cannot do: we can walk, but we cannot fly); 3) before a short quotation (e.g. Always remember the ancient maxim: Know thyself). A semicolon is put: 1) between asyndetic coordinate clauses in complex sentences (e.g. He was the only guest present who had never met her; he decided that matters would be easier if he walked up and introduced himself); 2) between extended homogeneous parts of the sentence, particularly if there are other punctuation marks within them (e.g. I thought that we had to act quickly; that we had to do something, to get the information). (to be continued on page 198). Lesson 6 SHOPPING FOR CONSUMER GOODS ©2015 arhivinfo.ru Все права принадлежат авторам размещенных материалов.
|