Здавалка
Главная | Обратная связь

TRANSMITTING MESSAGES BY TELEGRAPH

Тема 1.3. ПЕРЕДАЧА СООБЩЕНИЙ ПО ТЕЛЕГРАФУ

(TRANSMITTING MESSAGES BY TELEGRAPH)

1. Отработка новой лексики. Особенности перевода интернациональных слов.

2. Словообразование.

3. Чтение.

4. Говорение. Работа с устными высказываниями по теме.

 

Отработка новой лексики. Особенности перевода интернациональных слов.

 

ЗАДАНИЯ

1.1. Найдите транскрипцию приведённых ниже слов в англо-русском словаре. Произнесите слова в соответствии с транскрипцией (см. Приложение1). Прослушайте слова (см. Введение.п.2). (Find a transcription of the following words in the English-Russian dictionary. Say the words according to the transcription (see Application1). Listen to the words (see Introduction. item2.)

 

to contain - содержать в себе, вмещать

to couple – соединять, связывать

to polarize – поляризовать

to separate - отделять(ся)

coupled circuits - связанные контуры

contact terminal - соединительный контакт

constant and variable current – постоянный и переменный ток

separation energy – энергия разделения

voice frequency – звуковая частота

channel - канал

pole – полюс; столб

source – источник

separate – отдельный

voice - голос

unlike poles - разноименные полюса

channel capacity - вместимость канала

constant current - постоянный ток

coupling resistance - сопротивление связи

coupling dimensions - соединительные размеры

 

1.2. Найдите в тексте «TRANSMITTING MESSAGES BY TELEGRAPH» указанные в задании 1.1. слова. Запишите слова в контексте (см. Введение. п.1). (Find words pointed in the task 1.1. in the text «TRANSMITTING MESSAGES BY TELEGRAPH». Write down the words in a context (see Introduction. item1.)

 

TRANSMITTING MESSAGES BY TELEGRAPH

Telegraph transmission is a method of transmitting messages over a distance by means of electrical impulses. Elec­trical impulses are sent through wires. At the transmitting end, the key is pressed and the circuit is closed. An electric current starts flowing through the conducting wire or cable to the receiver. The dots and dashes of the Morse code are being produced by varying the length of time for which the current flows. At the receiving end, the weak electrical impulses make to op­erate a relay. The relay closes a local circuit by carrying a larger current. The enlarged current either sounds a buzzer or a telephone receiver. It can also cause the dots and dashes to be automatically recorded.

As for the buzzer, it is very much like an electric bell, but the difference is that it has no gong. In the process of current flowing a buzzing note is pro­duced by vibration.

By means of electrical relays the electric current flowing in one circuit can open or close a second circuit. In this way, the switching on and off of a current in the second circuit is controlled.

Electrical relays may be mechanical switches operated by gas-filled ther­mionic valves - thyratrons.

 

1.3. Прочитайте приведенные ниже слова. Обратите внимание на особенности перевода интернациональных слов (см. Введение. п.3.). Попытайтесь перевести слова без словаря. Запишите перевод этих слов, сверяясь со словарём. (Read the following words. Pay attention to the translation of international words (see Introduction. item3). Try to translate these words without a dictionary. Write down the translation of these words, referring to the dictionary.)

 

constant ____________________

differential__________________

diode ______________________

triode ______________________

pentode ____________________

 

1.4. Переведите приведенные ниже словосочетания в письменной форме. (Translate the following word combinations in writing.)

 

amplitude limiters_________________________________________

electron valves _________________________________________

variable pentode__________________________________________

reliable source of knowledge ________________________________

source of supply___________________________________________

transformer-coupled amplifier________________________________

polarized telegraph relays___________________________________

one-source equipment______________________________________

 

Словообразование

2.1. Прочитайте Введение. п.4. Преобразуйте приведенные ниже глаголы в существительные, запишите перевод (см. образец). (Read Introduction. item4. Reverse the following verbs to the nouns, write down the translation of the words (see Model.)

Образец (Model): to press — жать; press — пресс

 

to supply —_________ ;___________ — ___________

to couple —_________ ;___________ — ___________

 

2.2. Прочитайте Приложение 3. Определите части речи приведенных ниже слов, запишите перевод (см. образец). (Read Application 3. Identify the parts of speech the following words, write down the translation of the words (see Model.)

Образец (Model):

 

action (действие) process (процесс) quality (качество)
to mobilize - мобилизовать mobilization - мобилизация mobilizable - мобилизуемый

 

to separate

to vary

to polarize

 

2.3. Прочитайте Приложение 3. Определите части речи приведенных ниже слов, запишите перевод (см. образец). (Read Application 3. Identify the parts of speech the following words, write down the translation of the words (see Model.)

Образец (Model):

doer (исполнитель) action (действие)
amplifier - усилитель to amplify - увеличивать

container

limiter

provider

separator

combiner

Чтение

 

3.1. Прочитайте Введение. п.5. Следуя рекомендациям, прочитайте текст «TRANSMITTING MESSAGES BY TELEGRAPH» (п.1.2). (Read Introduction. item5. Following the recommendations, read the text «TRANSMITTING MESSAGES BY TELEGRAPH» (item 1.2.)

 

3.2. Найдите ответы на следующие вопросы в тексте «TRANSMITTING MESSAGES BY TELEGRAPH» (п.1.2). (Find the answers to the following questions in the text «TRANSMITTING MESSAGES BY TELEGRAPH» (item 1.2.)

 

  • What type modulators are used in the equipment?
  • What parts do FM modulators combine?
  • What types of filters does the equipment contain?
  • What type amplifiers are used in it?
  • What elements may the amplifiers be supplied with?
  • In what way are channels provided with amplifiers?
  • What type equipment is supplied with amplitude limiters?
  • What devices does the voice-frequency-telegraph equipment contain?
  • What elements do the equipment oscillators contain?
  • How many modulators are they designed to supply?

 





©2015 arhivinfo.ru Все права принадлежат авторам размещенных материалов.